Jobbar…

Jobbar på kosten jobbar på flåset jobbar på träningen och jobbar på jobb! Tiden går som bara den. Det är inget nytt! Men det gäller att utvecklas, utnyttja tiden till förbättringar och att ha det bra. Nya mål ska sättas och att bara kasta bort tid är inget jag tycker om. Låter lite gnälligt kanske, men ni som läst bloggen till och från kanske förstår att det handlar om ett dykjobb som skulle gjorts redan i oktober 2009. Men vädret har varit kasst och mitt fokus var då 100% inställt på Everestexpeditionen 2010 (i våras). Nu har vi spikat datum för dykuppdraget till helgen som kommer. Dock verkar vädret spöka igen, men peppar peppar så kanske det funkar på Lördag. Hoppas på det! Om inte så är det kräftskiva istället:-) Alltid något!

Skulle varit på jobb idag som blev inställt men i morgon kör vi på. Idag har jag varit på kontoret i omgångar och fått en hel del gjort. Han även med en fika inne hos SLIPSKUNGEN.SE alltid lika trevligt! Det är inspirerande att prata och diskutera planer och möjligheter.

Idag var det vilodag från träning. Efter middagen så hängde jag med en god granne på en promenad runt en av sjöarna här i Tyresö. Alltid lika skönt att komma ut i naturen. Nu ska jag packa mina grejer som ska med på några dagars uppdrag.

Björn god vän och granne!
Vi passerade en död mink!

Björn och jag passerade en död mink (det är väl en mink?). Undrar hur den dött!
Tjo Pierre

Advertisements

Speed test!

Ikväll stack jag ut i lokala el-ljusspåret dels för att testa mina “Fivefingers Speed”. Till min glädje ville frugan följa med. Nu hoppas jag att hon fick inspiration och lust att köra på regelbundet med mig eller med någon kompis.

Att kuta i fivefingers var riktigt skönt faktiskt. Inte för att det blev så mycket kutande. Jag joggade ömsom gick och körde även en dubbelvända i slalombacken. Totala distansen var futtiga 4,5 kilometer men ett bra test av skorna. Kände inget obehag alls utav skorna utan tyckte att det var stadigt och skönt.

Att få på sig skorna var lite bökigt. Att få i tårna i rätt tå, men när skorna väl var på satt dom skönt. När jag kutade uppför slalombacken ville lilltån krypa ur sin plats i skon. Grym känsla av de olika underlagen. Ska bli kul att se hur många mil dom håller.

frugan & jag i Alby Friluftsområde.
På väg uppför slalombacken.
På toppen av slalombacken. Fin utsikt!
Mina VAN däck! Snart dags att släpa på dessa igen!

Gå inte alltid dit vägen leder. Gå istället där ingen väg finns – och lämna spår” (R.W Emerson)
/Pierre

Barefoot running!

Dagen har gått i raketfart! Uppe med tuppen och idag blev det tre vändor till stallet med barnen i olika omgångar. Han med ett besök på kontoret och även att klippa mig i centrum mellan stallpassen. Jo, jag han även med ett tur till kretsloppscentralen för att slänga gammal blomjord. Dagen har varit kvav med en jäkla hetta. Är det åska i luften? Hur som helst så ska man inte klaga. Sommaren är underbar. Sedan jag började käka double x har min gräsallergi försvunnit för gott! Jag har knappt tänkt på hur oförskämt bra jag mår. Tänkte just på det av någon outgrundlig anledning. Pollenallergi är ett helvete i vart fall har det varit det för mig! Fick eländet på äldre dar! Men nu verkar jag blivit kvitt allergin, men vet inte hur det gått till. Det sammanfaller bra med mitt intag av double x (ekologiska vitaminer)…

Idag har jag bara slappat och varit med familjen. Har även studerat fridykning på youtube och även funderat på olika äventyr för nästa år. Ni som läste mitt inslag om fivefingers skorna så ska jag ut på en premiärtur inom kort. Det sista jag studerat ikväll är just det här med “barefoot running” ska bli spännade att testa. Skorna sitter grymt skönt på så det ska bli intressant att testa dom under belastning. Sålunda under ett löp-pass! Kolla videosnutten om “barefoot running”. Back to nature!!

Hm, det funkade inte att bädda in filmen så jag länkar istället här!

Fridens!

Speed!

Hm, jag fastnade visst vid grillen igårkväll! Vi fick dessutom ett mycket trevligt spontanbesök av några bekanta. Tiden bara försvann.

Igår var jag inne hos Addnature.com och hämtade ett par Fivefingers Speed skor. Tanken är att jag ska börja använda dom när jag tränar.

Fivefingers Speed!

På bilden har jag satt på mig skorna och dom är grymt sköna. Ser lite lattjo ut men som sagt grymt sköna. Ska bli spännade att testa dom på sjöarna runt, som är en tur i skog och mark som sträcker sig ungefär 12 kilometer.

Vore coolt att ha dom på sig till kostymen! Eller?
Kör i vind!

Never give up!

Jag har precis gett mig på grillen! Minst tionde gången för semestern. Haft mycket bra möten idag som tar mig framåt på livets väg. Det är skit-tufft att inte ha ett vanligt kneg och att låta magkänslan hålla rodret på denna skuta. Jag själv tror ju stenhårt på mig själv och hoppas på en bra framtid. Uppdaterar senare med bilder och mer text. Men just nu, kör så det ryker!

Konsulting, klättring & fridykning

Pust! Vilken lång dag det blev idag. Först upp med tuppen för ett besök till huvudstadens stadskärna som blev allat annat än enkelt. Det var ett datarelaterat konsultuppdrag som drog ut på tiden. Sedan hem för intagande av föda. Sedan bar det av till Häggsta söder om Stockholm för en klättersession. Vi, jag och Tomas klättrade Ek-leden med storskor sedan toppsäkrade vi invid “balkongen” och körde lite mer klättring. Vädret var underbart och det var kul och skitjobbigt att klättra med storskor. Dagen i ära tog jag fram mina gamla La Sportiva Spantic. Ville inte slita på mina La Sportiva Monsun Evo som jag hade på Everest. Mina Spantic har varit i Ryssland två gånger och på Elbrus en gång. Likså i Sydamerika två gånger och på Turkiets högsta topp Mount Ararat 5137 meter.

Tomas var grym som vanligt och ska om en vecka åka till Matterhorn för att förhoppningsvis få stå på toppen. Det var huvudanledningen att vi hade storskor när vi klättrade.

När vi klarat av våran klättersession kastade jag in utrusningen i bilen och for iväg för nästa gren. Fridykning med min goda vän Göran Alby som har eller haft Svenskt rekord i andhållning och är grym på att simma under vatten. Han ska få bli min mentor och lära mig allt om andning och om den ädla konsten att packa luft… Ska bli kul och kvällen blev sen. Sista gången jag simmade var typ 9:e Februari 2009 och ikväll efter klättringen gjorde jag ändå sju femtiometerslängder under vattnet, vilket jag är mycket nöjd med. Känner att det ska bli kul att köra ett pass i veckan fram till jul. Men vi får se hur det blir. Det har inte prio 1. Men kul är det!

När jag väl rullade in i garaget sent ikväll ringde min mobiltelefon. Det var en av mina goda vänner som behövde hjälp då han och hans fru gått vilse i mörkret när dom var ute på skogspromenad i närheten av sjöarna som jag brukar kuta runt i Tyresta Nationalpark. Jag fick helt enkelt hämta hem dom! Vilken dag och kväll! Livet är en fest!
Lite bilder:

Tomas rustad för klättring i Häggsta.

På väg uppför Ekleden i storskor.
Vilken marginal på repet efter avfirning.
Min Spantic och Tomas där nere.
Tack för ikväll.
Göran Alby.
Everest Time Capsule goes deep! He he...

Joggtur medel hasning…

Det blev ingen större grej av träningen ikväll. Det viktigaste var att komma ut och att det blev ett bra träningspass. Kvällen i ära så fick jag även med min goda vän och kompis sedan Hedhöstiden på ett fettbrännarpass. Det vill säga att intervall och maxpulsträning uteblev. Det var toppen med en träningspartner och vi joggade ömsom gick och innan det var dags för en lugn o fin nedjoggning sista biten hem. Vi körde också en vända i slalombacken. På toppen av backen tog vi ett foto på oss tillsammans.

Anders Körling & jag på toppen av den gamla slalombacken här i Tyresö, Alby.

Den totala distansen blev 7 kilometer. Det är alltid lika skönt efteråt. Jag har även skött kosten enligt LCHF (Low Carb High Fat). Jag känner att det går åt rätt håll. Det går lättare än jag trodde att komma tillbaka fort i kosthållningen. Det känns utmärkt och det är bara att köra på så det ryker.

Alby friluftsområde i Tyresö.

Det var mycket folk som tränade ikväll! Ser fram emot morgondagen och dess utmaningar.

Kör i vind!

Simma lungt!

Vaknade till en underbar morgon! Nya möjligheter och nya tag! Idag är det dessutom träningsdag. Vet inte i skrivande stund vad jag ska hitta för träningaaktivitet. Dagen får ha sin gång med alla vardagssysslor först. Under eftermiddagen växer nog en idé fram till vad det blir…

Hittade precis ett USB minne i en av mina lådor på kontoret efter att ha gått igenom min servers alla fotokataloger på jakt efter en viss bild. Svettas som fasiken då minst ett halvårs bilder bara försvunnit. Men förhoppninsvis kommer jag att hitta det jag söker efter att ha gått igenom mina externa hårddiskar. Men som sagt hittade nyss ett USB minne. Petade in minnet i datorn och hittade denna lilla filmsnutt då jag simmar under vattnet på Eriksdalsbadet. Jag vill faktiskt ge fridykningen en chans i höst. Mest som ett träningskomplement och att det är kul är det inget snack om. Det är som sagt det där med tiden. Man måste åka iväg någonstans för att kunna utöva nöjet! Tider ska passas och då har det skitit sig för det mesta.

Men å andra sidan har det funkat bra med “bootcampandet” hos ArmyFitness.se så nu i höst ska jag försöka få till ett fridykarpass i veckan. Det vore ju kul att klämma en hundring under vattnet till Jul:-) Jag brukar skoja med mina kompisar när vi är på badet och gubbsimmar här i Tyresö. Helt utan utrustning brukar jag säga att den dagen jag inte kan simma 50 meter under vattnet ska jag anhålla om att bli skjuten! Ha ha… Men på något sätt hur otränad och fet jag än är så grejar jag dom där femtio metrarna. Klart det är jobbigt ibland men har man stuckit ut hakan så…

Ska kämpa på med träning och kost! Man vill ju vara som en scout “alltid redo!”

Träning & Diciplin

Dagens motgång var i morse! Jag vaknade som planerat klockan 08:15, svimmtrött efter en natt med dålig sömn. Planen var att sticka ut på en träningsrunda på morgonkvisten även om kvart över åtta måste anses sent.

Jag slet med att lära mig hur WordPress funkar igårkväll och som alltid när man sitter och grottar vid datorn försvinner tiden. Det sista jag gjorde i gårkväll eller i morse var att mappa upp alla mina Everestsponsorer och min insamling till barncancerfonden. Det tog en jäkla tid att fatta det här med widgets och sedan när jag väl kom igång kunde jag inte sluta med tanke på om någon sponsor skulle finna att dom inte var med i listan. Jag låter dom ligga både på min hemsida 2everest.com och här tills jag levererat mina inspirationsföreläsningar som ingick i sponsorpaketen som jag sålde för att möjliggöra min Everestexpedition i våras. Jag ser fram emot att komma till skott med dessa inspirationsföreläsningar samtidigt som det är lite pirrigt och läskigt. Men det ska gå! Bara att stålsätta sig och köra så det ryker.

Hur som helst så kom jag inte i säng föränns klockan 2 i natt. Därav min trötthet i morse när klockan ringde. Jag sov till klockan 9 och var trött som bara den. Det blev en timme framför TV:n med frukost och kaffe sedan åkte jag till kontoret och ringde runt till folk och fick en massa saker gjorda. Vilket känns bra. Jag har nu även fått datum på dykjobbet som aldrig kommit till skott. Vad det är kan ni se här på bloggen när det blir av om väder och vind är med oss helgen den 21-22 Aug.

Väl hemma igen blev det sen middag och det här med träningen i bakhuvudet så gick hjärnan på högtryck för att hitta på någon orsak för att slippa sticka ut i skogen. Nä, nu var det dags för att ta fram diciplinen igen och sålunda klä om och masa sig ut i skogen. Kom iväg strax efter klockan 21. Väl ute så lossnade det ganska snabbt och jag kunde faktiskt hålla ett ganska högt tempo och brännde av 6 kilometer i skogen. Grymt skönt efteråt!

Hemma igen efter 6 kilometer

Jag har införskaffat en ny midjeväska för mp3 spelare, kamera, GPS och en mindre vattenflaska. Grymt smidig, finns att köpa på Addnature.com

Midjeväska från Norröra

I dagens pauslägen har jag hjälp frugan med hennes målarprojekt. Att måla väggen till trappen i hallen.

Målarprojektet strax klart. En strykning kvar!